Inlagt av Mats-Olof Liljegren Aug 17

Jag och Liberalerna är mycket kritiska till att starta upp terminen med distansstudier för åk 2 och 3 på gymnasiet. Detta eftersom det grundar sig på regionens bristande förmåga att hantera lokaltrafiken och nu vill de skjuta över sitt problemet till eleverna. Många av dem redan hårt drabbade av vårterminens undervisning via distans.

Hur transportfrågan av elever löses är inte gymnasieförvaltningens uppgift att lösa men vi kan bistå på de sätt som inte drabbar elevens undervisning. Ett samarbetar runt kollektivtrafikfrågan är positiv så länge den inte styr elevers individuella behov av att vara i skolan för lärarledd undervisning.

Diskussionen om att hantera lärares och elevers behov av distans inom skolans lokaler är också viktig. Nya beslut om hur det kommer att gå till hamnar på gymnasienämndens bord, om det krävs insatser utöver det som rektorer och förvaltning kan ordna. 

När det gäller ytterligare distansstudier finns det stora risker att utsätta gymnasieeleverna för det. Men även lärare och rektorer drabbas genom det merarbetet som krävs. Jag menar att distansstudier är det sista som ska tas till av en rad åtgärder som går att pröva innan dess. Så tolkar jag också att skolminister Anna Ekström vill att huvudmannen gör.

I det underlag vi i gymnasienämnden hittills fått ta del av framgår att inga grundläggande undersökningar om elevers behov av lokaltrafik eller ens hur många av våra knappt 5000 elever som tänker sig att åka till skolan med lokaltrafiken har gjorts. Dessutom har vi skärpt reglerna för vilka som får busskort vilket minskat antalet presumtiva kollektivt åkande gymnasieelever med femton procent. Vi kan inte heller se att regionen skriver något om utökad provtagning bland gymnasieeleverna så hur många av dessa som redan haft Covid-19 och troligen då är immuna vet vi inte.

Rent praktiskt utarbetar lärare och rektorer i skrivande stund hur, vilka och hur ofta eleverna ska tvingas till distansstudier utifrån det ordförandebeslut gymnasienämnden fattat. Enligt uppgift ska de elever som undervisas via distans inte få vara i skolan då distansundervisningen pågår. Inte ens de elever som tar sig till skolan på annat sätt än med buss är välkomna. Detta är en stor brist som huvudmannen Örebro kommun uppvisar. Eleverna borde självklart vara välkomna till skolan och speciellt konstigt blir det ju när argumentet är att hjälpa lokaltrafiken. De elever som inte nyttjar den borde ju inte omfattas.

Den enligt mig olycksaliga order om distansundervisning som gick ut till rektorerna fredag 7 augusti var inte politiskt förankrad. Beslut om distansstudier kan bara tas av oss politiker och det blev fel här. Men man ska komma ihåg att alla arbetar för att möta de krav pandemin ställer på oss. Formella fel kan vi alltid reda ut och det har också gjorts i detta fallet. Så just det är ointressant nu och vi i Liberalerna blickar framåt.

Det ordförandebeslut centerpartisten Elisabeth Malmqvist tog har vi valt att inte vara emot trots att vi är emot att det behövde fattas. Kanske lite krångligt at förstå men viktigt att få till en process som leder framåt. Vi har också mötts av stor öppenhet från både de styrande och förvaltningen i processen ordförande ville ha för att skaffa underlag till beslutet.

Viktigt för Liberalerna var att beslutssatserna skulle innehålla tydliga tidsramar så att alla vet vad som gäller och hur länge. Vi ville också tillsammans med Moderaterna trycka på att det är rektor som har huvudansvaret. Båda dessa synpunkter har kommit med. Förutsägbarhet och tydlighet är mycket viktigt enligt mig.

Nästa gymnasienämnd är den 21 september. Till den tidpunkten ska vi arbeta fram hur fortsättningen av terminen ska bli. Jag har inga förutfattade meningar om hur vi då ska besluta men hoppas att distansundervisning inte ska behövas. Det bör hittas andra sätt att bidra till minskad smittspridning än att låta eleverna betala priset.

Viktiga argument för att eleverna ska vara i skolan

Den utbildning gymnasieelever får är väsentlig för varje ungdoms framtid. Ett kunskapstapp riskerar kosta samhället enorma summor, något bland andra WHO uppmärksammar. Distansundervisning inom gymnasieskolan är under normala förhållande inte tillåten eftersom lärarledd utbildning på plats i skolans lokaler är nödvändig för att eleverna både ska nå målen och långt bortom dem. Att nå målen är steg ett för en vidareutveckling av samhället men att nå bortom målen är också extremt viktigt för att nationen ska stå sig stark i jämförelse med omvärlden. De ekonomiskt långsiktiga effekterna av ungdomar som misslyckats med sin gymnasieutbildning kan leda till ett ibland livslångt utanförskap. Det måste alltid vara prio ett för oss skolpolitiker att värna elevens rätt till utbildning och att lyckas med den.

Att gymnasieungdomar kan bli sjuka av covid-19 vet vi. Men vi vet också att de kan bli sjuka av många andra anledningar. Risker måste vägas mot risker. Att inte få gå till skolan är en riskfaktor i sig som också måste värderas. Vi vet för lite om detta idag och arbete pågår för att belysa detta mera. Till exempel vet vi inte hur många elever om besökt vården på grund av upplevd stress av att inte få möta sin lärare. Vi vet dock att så har skett. Det kan finnas andra hälsoskäl också och den psykosociala ohälsan som kan uppstå vid distansstudier kan inte bortses ifrån.

Under vårterminen var det många lärare som gjorde fantastiska insatser. Men det kommer med ett pris. Det merarbete som distansstudierna innebär riskerar att bli kännbara och skada både läraren men också dens undervisning. Vi som huvudman kan inte ställa krav på distansundervisning utan att också ge förutsättningar till det. Jag har inte sett rapporter som tryggar mig i att Örebro kommun lever upp till detta. 

Lokaltrafikens problem för att minska smittspridningen är inte skolans sak att lösa. Vi kan bidra inom rimliga gränser men vi menar också att regionen måste ta sitt ansvar. Det finns andra grupper än skolungdomar som kan resa mindre och på så sätt ge plats. Om det är utrett eller ej överlåter vi till regionens politiker att svara på.

Skydda skolans lärare och övrig personal

Beslut om distansstudier måste enligt mig fattas av skolans huvudman, det vill säga Gymnasienämnden. Det kan komma att fattas sådana beslut av olika anledningar. Till exempel om rektorer och förvaltning ser att problemen med att skapa tillräcklig distans inom skolans lokaler inte går att lösa. Då behövs nya politiska beslut om till exempel resurser som gör det möjligt att bedriva undervisning i fler lokaler än skolans.

Det ligger ett stort ansvar på rektor och förvaltning att skyndsamt påpeka sådant som behöver upp på politik nivå. Det arbetet pågår nu och för egen del vill jag gärna ha kontakt med såväl rektorer, fack som lärare och elever för att bilda mig en uppfattning om behov och krav på politiska beslut.

Oerhört viktigt med rätt beslut på rätt nivå och min uppgift som oppositionsledare och 2:e vice ordförande i gymnasienämnden är att dels kritiska granska de styrandes förslag men än mer att arbeta pragmatiskt och om det går, tillsammans finna de bästa lösningarna.

Pandemin kan vi i dagsläget inte besegra.

Vi vet inte hur långvarig den blir. Vi måste lösa så att utbildning av nästa generation kan pågå trots denna sjukdom. Ingen har alla svar på hur det ska gå till. Jag och Liberalerna vill bidra till bra beslut på huvudmannanivå och för att nå dit är det bra att hjälpas åt.

Mats-Olof Liljegren, Liberalerna
2:e vice ordförande Gymnasienämnden 

Inlägget Därför nej till distansstudier! dök först upp på Mats-Olof Liljegren (L), Örebro.

Lägg till ny kommentar

Ren text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.