ÄR VÅRA ELEVER FRAMTIDENS VIKTIGASTE KRAVSTÄLLARE? 

Kommunalråd Karolina Wallström (L)

Framtiden tillhör de unga. Misslyckas vi med att få till en skola som ger varenda elev förutsättningar att inte bara klara sig själv utan också att bära sin del av våra gemensamma samhällsutmaningar, ja då har ingen av oss någon framtid.

Så inleder jag förklaringen till att vi måste våga se våra elever som de samhällsbärare de kommer att bli. Det handlar inte om att sälja något eller skaffa några andra vinster än att unga människor måste ges en chans att klara skolan.

Det handlar om att sätta fokus på att ge just varje elev rätt undervisning. Det handlar om att skapa incitament för att ingen elev ska lämnas efter eller hållas tillbaka.

Jag tror att ju mer varje familj funderar över skola och gör aktiva val ju större intresse och engagemang får vi för skolan. Varenda elev ska gå i en bra skola och få bra undervisning. Alla i Sverige har möjlighet att välja skola och det kan hjälpa oss att besegra den boendesegregation som (s)kapats för länge sedan.

Alla vårdnadshavare vill se sina barn lyckas i skolan. Därför måste skolorna, oavsett utförare, konstant kämpa med att med att både locka och lyckas med undervisningen. Att utbilda kommande generationer är något som måste ske i ständig utveckling.

Genom att uppgradera varje elev till någon med individuella behov och förutsättningar lär vi dem om både rättigheter men också att de har skyldigheter. Genom att fokusera på dem så lär vi dem att fokusera på andra. Genom att sätta mål för undervisningen så lär vi dem sätta mål för deras egen framtid. Genom att kämpa för varenda elev så får vi dem också att kämpa för oss andra.  

Elevens behov och möjligheter av kunskapsinhämtning sätts som huvudmål. Vi måste lära oss att jobba efter målet att de SKA lyckas tillgodogöra sig kunskap via skolans undervisning. De ska få den lärdom och den kunskapsresa de faktiskt har rätt till.

Betyder det att de får uppträda som de vill? Självklart inte. Skolans värdegrund, regler och läroplan styr. Inom denna ram ska alla hålla sig, men ingen stannar inom ramen om man inte ser en mening med skolan eller har ett mål. De stannar heller inte i ramen om de vuxna utanför och i skolan inte ställer krav på såväl sig själv som på dem.

Alla växer med ansvar! Allt handlar om ansvar, vare sig du är elev, lärare eller vårdnadshavare. Det behövs också stor tydlighet vem som har ansvar för vad för att nå såväl respekt som engagemang.  

En elev vårdar man och gör allt för behålla. Utan elever har man ingen skola! I Sverige som är ett av världens mest demokratiska länder måste man kunna välja bort den skolan som inte utvecklar och som inte kan ge eleverna alla möjligheter att lyckas med sin skolgång. 

Karolina Wallström Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd