BRT

Hjälpa oss stoppa BRT i Örebro.

Vår kritik i korthet

  • Utredning och beslutsunderlag är från 2015
  • Inte kopplat till vår stadsbild
  • Osäker nytta
  • Osäker ekonomi
  • Utredningen pekar på ett antal estimerade värden, detta skapar många frågetecken

Detta behövs för BRT

  • Raka körsträckor
  • Egna enskilda busstråk isolerade för kollektivtrafik
  • Stationer snarare än hållplatser
  • Långa avstånd mellan stationerna
  • Störrre fordon med behov av större svängradie
  • Omfattande ombyggnationer så bussarna får plats och kommer fram

Gör så här:

  1. Ladda ner förtryckt blankett från denna sida
  2. Skriv under och låt fler i din vänkrets skriva under
  3. Skicka in listan till oss via post, adress på blanketten

OBS! Alla uppgifter, även personnummer: ÅÅMMDD-XXXX måste vara med för att underskriften ska vara giltig. Detta kräver kommunallagen, se faktaruta nedan.


Lämna in och hämta

Vi håller extra öppet på vårt kansli för att ta emot listor, dela ut nya eller för att du kan, på plats skriva på.

ÖPPETTIDER

  • Måndag-fredag kl 07.30-13.30 samt kl 17.00-19.00 (Stängt em Valborgsmässoafton)

Adress: Trädgårdsgatan 9, Örebro

LADDA NER

OBS!

Kommunallagen KRÄVER namn på papper! Ja, det är omodernt men digitala signaturer är EJ giltiga.


Örebro kommun har i dag ett nytt system redan installerat som heter Smart Prio, systemet kan skapa digital BRT samt möjliggöra bättre framkomlighet för ALLA -  även utryckande personal.

Detta system är inte i drift i dag vilket är helt obegripligt!

Utdrag ur 

Kommunallag (2017:725)

Folkinitiativ

2 §   Ärende om att hålla folkomröstning i en viss fråga får i fullmäktige väckas av minst tio procent av de röstberättigade kommun- eller regionmedlemmarna enligt lagen (1994:692) om kommunala folkomröstningar (folkinitiativ). Initiativet ska vara skriftligt, ange den aktuella frågan samt innehålla initiativtagarnas egenhändiga namnteckningar, uppgifter om när namnteckningarna gjorts, namnförtydliganden, personnummer och uppgift om deras adresser.

Vid beräkningen av antalet initiativtagare ska endast de räknas med som har skrivit under initiativet under den sexmånadersperiod som föregått inlämnandet. Lag (2019:835).

2:e vice ordförande 
Programnämnd Samhällsbyggnad

Patrik Jämtvall

Mina tre viktigaste
skäl att säga NEJ:

• Undermålig utredning

• Mycket osäker finansiering

• Örebro korkas igen

 

Bättre att förstärka befintlig 
kollektivtrafik och skapa
förutsättningar för ökat
resande i hela 
Örebro kommun.

 

Skriv under
för en folk-
omröstning.

Kommunalråd

Karolina
Wallström

Jag vill att örebroarna ska få
säga vad de tycker om att införa
BRT i Örebro.

 

Vi i Liberalerna har försökt
stoppa BRT i varje politisk
instans men utan att lyckas.

 

Nu vänder vi oss till örebroarna
och önskar hjälp med att få till
stånd en folkomröstning.

Örebroarna måste få säga sitt!

 

Skriv under 
för en folk-
omröstning.

 

Vanliga frågor

Nej! Det är aldrig försent att stoppa ett dåligt projekt.
Liberalerna har sagt nej i varje instans till att införa BRT i Örebro kommun. Vi upplever att de styrande inte lyssnat till vad örebroarna vill och en folkomrösting är vårt sista hopp till att få stopp på införandet av superbussar och omfattande ombyggnationer i Örebro, något som vi upplever att de flesta av örebroarna inte vill ha.
När vi samlat 12.000 underskrifter kommer vi ta alla namnunderskrifter till Kommunfullmäktige och där kräva en folkomröstning om BRT. Vår avsikt är att örebroarna ska få vara med och föra fram sin åsikt på ett tydligt sätt till politikerna. Vi vill stoppa projektet och om en folkomröstning också visar att det är majoriteten av örebroarnas vilja ökar trycket på de styrande att lyssna.
Personnummer ÅÅMMDD-XXXX krävs då Länsstyrelsen måste kunna verifiera varje underskrift och se att den som skrivit under är boende och röstberättigad i Örebro kommun. Bara myndiga personer skrivna i Örebro kommun räknas.

Regionråd

Willhelm
Sundman

Sätt inte sjukvården i pant!

Regionen har gått i borgen
för 1.2 miljarder kronor
som en del av
BRT-satsningen.

 

Det betyder att
din vård kan
få stå tillbaka
för lyxiga bussar.

Skriv under för
en folkomröstning!

Presskonferens

Kommunalråd Karolina Wallström och Patrik Jämtvall 2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

Lista utan logotyp

Här kan du hämta en lista utan Liberalernas logotyp om du tycker den stör i din insamling av namn.

 

Observera att texten i övrigt ska vara exakt samma på alla insamlade blanketter.

 

En änddring medför att blanketten inte är giltig - så - ändra inte!

Tidigare publicerat om BRT

Mats-Olof Liljegren, Liberalerna Örebro kommun Talesperson i skolfrågor Ledamot Kommunfullmäktige 2:e vice ordförande Grundskolenämnden

Det saknas politisk vilja för skolskjuts åt alla

Hej "Pensionär".

Din åsikt om att låta William åka med skolbussen är precis så enkelt som det skulle kunna vara. 

Nu har dock den styrande majoriteten problem eftersom Williams fall blir prejudicerande och de vill inte att alla elever ska kunna åka med kommunens skoltransporter. 


Johanna Reimfelt och Karolina Wallström

Liberalerna driver klimatarbetet framåt i Örebro kommun

Klimatförändringarna utgör en av de största utmaningarna vår värld står inför idag, och deras påverkan märks i alla delar av samhället.


Patrik Jämtvall, Kristin Ryhed och Tommy Sjöstrand

Ett hållbart och liberalt samhälssbygge

Vi liberaler känner stort ansvar för vårt kärnuppdrag och medborgarna. Vi liberaler verkar för varje människa och dess egen potential som en kugge i vårt stora maskineri.


Bakgrund

BRT är ett himla skit och nu har S baxat det ända hit!

https://www.youtube.com/v/1hK2k0rEgWs?version=3


Patrik Jämtvall, Liberalerna Örebro kommun Talesperson i samhällsbyggnadsfrågor Ledamot Kommunfullmäktige  2:e vice ordförande Bygg- och miljönämnden

Trafikstrategin i Örebro kommun tvingar människor till ofrivilliga val!

Det lyser okunskap och ovilja från långt håll i det ledande kommunalrådet Kemal Hosos replik på min text om att trafikstrategin i Örebro kommun är ett skämt. Det är en trafikstrategi som tvingar människor till ofrivilliga val. Det är inte ett demokratiskt förhållningssätt.


Patrik Jämtvall, Liberalerna Örebro kommun Talesperson i samhällsbyggnadsfrågor Ledamot Kommunfullmäktige  2:e vice ordförande Bygg- och miljönämnden

Kommunens trafikstrategi är ett skämt!

Kommunen och regionen försöker lösa utmaningarna inom kollektivtrafiken, men det görs fel.


Patrik Jämtvall, Liberalerna Örebro kommun Talesperson i samhällsbyggnadsfrågor Ledamot Kommunfullmäktige  2:e vice ordförande Bygg- och miljönämnden

Nu spricker fasaden

Nu kommer nästa kalldusch för majoriteten och “Superbussarna”.

 

Det är nog ingen hemlighet att vi från början var starkt emot att ens påbörja arbetet med då “BRT” som blev “Superbussar” och som nu kallas för “Citylinjen”. 

 


Johanna Reimfelt (L) Ölmbrogården ska få vara kvar!

Liberalerna: Ölmbrogården ska vara kvar.

Jag ifrågasätter starkt Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaternas val att utreda om vård- och omsorgsboendet Ölmbrogården ska få vara kvar. Det är så många fel som pågår att jag inte kommer få med samtliga i en debattartikel.


Karolina Wallström (L) Kommunalråd och Patrik Jämtvall

Patrik Jämtvall (L): Ballongen sprack och Liberalerna har haft rätt, sedan dag ett!

Örebro torsdag 2 februari 2023
Pressmeddelande

Patrik Jämtvall (L):
Ballongen sprack och Liberalerna har haft rätt, sedan dag ett!

 


Vi kräver en hållbar trafiksituation - (S)luta skapa trafikkaos!

Vi kräver en hållbar trafiksituation

Örebro torsdag 28 april 2022
Pressmeddelande

4:e VALLÖFTET från Liberalerna Örebro kommun*


Kommunalråd Karolina Wallström (L)

Nu måste S, KD och C visa respekt för lagen och folket

Örebro tisdag 25 januari 2022
Pressmeddelande


Karolina Wallström (L) Kommunalråd och Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro  2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnadi

4500 örebroare underkända

Örebro onsdag 3 november 2021
Pressmeddelande


Budget för Örebro kommun 2022

Pressmeddelande Liberalernas budget för Örebro kommun 2022

Örebro tisdag 12 oktober 2021

Pressmeddelande Liberalernas budget för Örebro kommun 2022


Patrik Jämtvall

KLART: Örebroarna begär folkomröstning

Örebro måndag 11 oktober 2021

PRESSINBJUDAN

KLART: Örebroarna begär folkomröstning


Karin Mäki-Kala och Adam Råstock

BRT ÖKAR VARKEN FRIHETEN ELLER JÄMLIKHETEN FÖR UNGA

Det är fräckt av SSU att föra hela Örebros ungdomars talan och kalla BRT för ett frihetsprojekt i sin debattartikel i NA den 15 augusti.


Hjälp oss stoppa BRT

FREDAG 11 JUNI - AKTUELL STATUS PÅ INKOMNA UNDERSKRIFTER TILL TRÄDGÅRDSGATAN 9

NY STATUS PÅ BRT-UNDERSKRIFTER INLÄMNADE PÅ TRÄDGÅRDSGATAN OCH STORTORGET.

7/6-11/6


Karolina Wallström på Stortorget i Örebro

Bra tryck på Stortorget

DET ÄR BRA TRYCK PÅ STORTORGET NÄR KOMMUNALRÅD KAROLINA WALLSTRÖM (L) SAMLAR IN NAMNUNDERSKRIFTER FÖR ATT KRÄVA FOLKOMRÖSTNING OM SUPERBUSSARNA I ÖREBRO.

– Det är superkul att möta örebroarna "live", säger Karolina Wallström (L) Kommunalråd Liberalerna Örebro kommun.


Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro kommun 2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

Vi ska INTE bygga ihop Brickebacken med Norra Bro!

Örebro fredag 4 juni 2021
PRESSMEDDELANDE

Liberalerna avslår idag de styrandes förslag till planprogram för Brickebacken/Norra Bro.


Patrik Jämtvall och Karolina Wallström

AKTUELL STATUS PÅ INKOMNA UNDERSKRIFTER TILL TRÄDGÅRDSGATAN 9

Trycket ökar med namnunderskrifter! Vissa dagar har vi fått in över ca 350 underskrifter. Det varierar dock mycket mellan dagar. Förra veckan fick vi in totalt 540 underskrifter. Denna vecka har vi fått in 570.


Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro kommun 2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

BRT - svar Nina Höijer

Nina Höijer, Sveriges långsammaste kollektivtrafik säger du att Örebro kommun har. Ja, det är ju för att den är ineffektiv!


Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro kommun 2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad och kommunalråd Karolina Wallström

Hjälp oss stoppa BRT!

BRT - Bus Rapid Transport är ett system där stora bussar kör på dedikerade körbanor. De kräver mer utrymme och passar bra i större miljonstäder där gatorna är breda. Örebro är inte en sådan stad.


Stoppa BRT

Dags att stoppa vansinnet med ”superbussarna”!

Vi i Liberalerna har i flera års tid försökt förändra beslut och tillslut försökt stoppa de styrandes förslag att införa BRT (bus rapid transfer) i Örebro. Utan resultat så tar vi nu till det tyngsta vi kan, försöka få till en folkomröstning.


Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro  2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

Transportinfrastruktur ska planeras för lång sikt framåt

Att bygga fel kostar alldeles för mycket. Utmaningarna att utveckla Örebro kommun är desamma oavsett vem som styr men resultatet kan skifta oerhört.


Karolina Wallström (L) Kommunalråd och Patrik Jämtvall Liberalerna Örebro  2:e vice ordförande Programnämnd Samhällsbyggnad

Nej, nej och åter nej!

Våra styrande politiker från S, KD och C visar en uppseendeväckande brist på att förstå hur Örebro kommun hänger ihop och ska utvecklas. BRT, de så kallade superbussarna ska inte in på våra gator helt enkelt för att de inte behövs och inte får plats.


Karolina Wallström (L) Kommunalråd

Men snälla, prioritera skola och omsorg nu!

Snälla S, C och KD (Örebros styrande politiker)
Vi står så gärna bakom er att brett ta ansvar för att klara krisen så gott det går i Örebro. Men ni måste inse att ni måste bjuda in med hela handen och ta ett ansvar att lyssna på oss också.


Patrik Jämtvall och Karolina Wallström

BREAKING NEWS!  LIBERALERNA, SVERIGEDEMOKRATERNA OCH ÖREBROPARTIET ÖVERENS I ÖREBRO!

Idag var det första gången i kommunfullmäktiges historia som Liberalerna, Sverigedemokraterna och Örebropartiet var ensamt eniga i en och samma fråga. 


Bild från Länstrafikens hemsida

Snabbare bussar eller buss till fler örebroare?

Det är frågan som vi i Liberalerna tycker de styrande skulle fråga sig själva och för den delen också örebroarna.


Vår grundsats, vårt motförslag!

  • Sänk biljettpriserna på befintlig kollektivtrafik
  • Öka turtätheten
  • Utöka antalet hållplatser på landsbygden, inte ta bort som görs i dag
  • Bind samman landsbygd och stad med effektiv kollektivtrafi
  • Förändrad trafikplanering och effektivisering
  • Se till så regionen tar sitt ansvar och köper erforderlig teknik till bussarna så de kan kopplas in mot nytt och befintligt Smartprio-system som kommunen redan investerat ca 13miljoner i.

 

Hjälp oss stoppa BRT!