Jag håller med er i det mesta om vad som behövs och vad som saknats i många år. I mer än 30 år har det skett en nedmontering av svensk skola. Skolan kommunaliserades och det ledde till otillräckliga lokala resurser, speciallärarutbildningen avvecklades, fokus på undervisningstid bleknade, arbetsro och ordning för både elever och lärare var mindre viktigt, med mera.
Men att skylla allt på marknaden är bara en för enkel ursäkt för allt som gått snett i kombination med en förändrad omvärld.
Marknaden är ett uttryck som kan definieras lite olika. Jag ser marknaden som allt det vi är och gör tillsammans. Myndigheter, huvudmän, vårdnadshavare, lärare, skolledare, medborgare och facket, vi befinner oss alla i båten tillsammans och jag menar att allt detta är en sorts marknad. Allas inblandades agerande och samarbete påverkar alla (marknaden).
Mycket har gått åt fel håll och alla inblandade och aktörer har försökt rätta till en hel del. Ibland i samarbete, men ofta ”på varsin stuga”. Här hade ett starkt statligt och stadigt huvudmannaskap behövts. I kommunalt huvudmannaskap har skolledare varken fått ekonomiskt eller annat stöd för att ge elever och lärare det som krävdes.
Det hade behövts investeringar i skolan, inte besparingar. Den så kallade viktiga likvärdigheten kom att hänga på lokala förutsättningar eller enskilda kreativa skolledare och lärare. Ohållbart om man vill skapa en bra och likvärdig skola oavsett var i vårt långa land man än bor.
Ett exempel som kräver tydligare styrning och pekar på vikten med forskning och evidens är det av Liberalerna nylagda förslaget att minska skärmtiden för de minsta barnen i förskolan. Välgrundat på ny forskning som säger mindre tid med bildskärmar i låg ålder och ändå protesterar inblandande och säger att det är detaljstyrning. Ska vi framåt måste vi ta till oss forskning och det gäller alla!
De som har världens viktigaste arbete, lärarna, klarar inte sitt uppdrag på grund av de förutsättningarna vi ger dem. Peka finger hjälper inte! Jag tycker vi ska samla oss och arbeta tillsammans för barnens skull och vår gemensamma framtid.
Igen, marknaden är inte ett svart monster som primärt försöker skapa vinster. Marknaden är vi. Vinster, eller bättre kallat överskott, är ett medel att skapa marginaler (trygghet) och möjligheter att återinvestera i barnen. Kvalitet och effektivitet är formeln för alla, även för kommuner, något som den privata marknaden mer än kommunerna lever efter. Vinstuttag ska begränsas och kommer så ske. Låt inte felen vi kan rätta till hindra det fria skolvalet!
Karolina Wallström, Liberalerna Örebro kommun
Kommunalråd i opposition
2:e vice ordförande Kommunstyrelsen
Ovan är ett svar i NA efter en artikel den 17 mars av:
Petter Kraftling & Anna Nilsson
Ordförande för Sveriges Lärare i Örebro
Per Andersson
Ordförande för Sveriges Lärare i Hallsberg
Malin Bjuvenius & Lena Ingrid Bolinder
Ordförande för Sveriges Lärare i Kumla
Peter Lindström
Ordförande för Sveriges Lärare i Sydnärkes Utbildningsförbund
Camilla Sörman & Daniel Magnusson
Ordförande för Sveriges Lärare i Nora