Elever kan diskrimineras i skolan

Elever kan diskrimineras i skolan - skriver Pia Delin och Mats-Olof Liljegren

Årets rapport från DO, diskrimineringsombudsmannen, bygger på ett regeringsuppdrag med fokus på tre områden: rasism och diskriminering av afrosvenska elever i skolan, diskriminering kopplat till funktionsnedsättning i skolan och åldersdiskriminering. Valet av fokusgrupper speglar regeringens prioriteringar, men det är viktigt att komma ihåg att diskriminering kan drabba alla elevgrupper.

Trots diskrimineringslagen omfattas inte alla situationer där elever upplever sig diskriminerade. Rapporten visar att elever med olika bakgrund och förutsättningar, inklusive de med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, möter omfattande diskriminering. Bristande tillgänglighet och trakasserier är återkommande problem som anmälts till DO.

För att motverka detta föreslår DO flera åtgärder. Bland annat ett förstärkt skydd i diskrimineringslagen som även omfattar all offentlig verksamhet, vilket skulle ge bättre möjligheter att motverka diskriminering. Dessutom efterlyser DO ett kunskapslyft för skolpersonal och huvudmän om diskrimineringsfrågor, med särskilt fokus på skyldigheten att agera vid trakasserier och bristande tillgänglighet.

Hur ser problemet ut i Örebro kommuns skolor?

De nedskärningar som skett under många år tror vi påverkar även denna situation. Större klasser och färre resurser kan skapa en otrygg miljö för elever som behöver extra stöd, vilket ökar risken för att de känner sig utanför och diskriminerade. Brist på anpassad undervisning och stödinsatser kan leda till att elever inte når sin fulla potential, och i vissa fall kan det resultera i att elever blir så kallade ”hemmasittare”.

För att motverka detta föreslår Liberalerna bland annat att klassernas storlek begränsas. Studier visar att mindre klasser kan förbättra elevernas prestationer och öka möjligheterna till en mer anpassad undervisningsmiljö för varje elev. Mindre klasser gör det också enklare för lärare att upptäcka och hantera situationer där elever riskerar att utsättas för diskriminering eller känna sig utanför.

Detta är ett steg i rätt riktning, men det krävs mer. Därför vill Liberalerna också införa hjälpklasser för elever med särskilda behov. Dessa klasser ska ge eleverna det stöd och den anpassning som behövs för att de ska kunna utvecklas maximalt efter förmåga, samtidigt som det skapar en lugnare och tryggare studiemiljö. En sådan satsning skulle inte bara gynna de elever som får särskilt stöd utan också avlasta lärarna och förbättra arbetsmiljön för alla i skolan. När lärarna får bättre förutsättningar att arbeta med mindre grupper, kan de fokusera mer på varje elevs individuella behov, vilket leder till bättre resultat för eleverna.

Utöver att motverka diskriminering arbetar vi för att öka valfriheten och kvaliteten i utbildningen för alla elever. Genom att ge eleverna det stöd de behöver, med färre elever i klassrummet och ännu mindre grupper för de som behöver extra hjälp, kan vi skapa en skola där alla elever får rätt förutsättningar och känna sig accepterade för den de är. Samtidigt får lärarna bättre möjligheter att utföra sitt arbete på ett hållbart och effektivt sätt.

Pia Delin, Liberalerna Örebro kommun
Ledamot Funktionsstödsnämnden

Mats-Olof Liljegren, Liberalerna Örebro kommun
Talesperson i skolfrågor
2:e vice ordförande Grundskolenämnden