Idag var det första gången i kommunfullmäktiges historia som Liberalerna, Sverigedemokraterna och Örebropartiet var ensamt eniga i en och samma fråga.
Det gäller BRT-satsningen i Örebro (superbussarna). Dessa tre partier säger nej till BRT. Ingen vet idag vad det kommer att kosta men prognoser visar på att fullt utbyggt handlar det om 1.000.000.000 kr.
Vi frågar kommunalråd Karolina Wallström från Liberalerna hur det är möjligt att ett parti som så tydligt markerat mot SD kan vara på samma sida i en fråga. Är inte det besvärande?
– För mig som liberal är det otänkbart med ett politiskt samarbete med framförallt SD. Vi har helt olika ideologisk grund vilket vi högst troligen har även med det nya Örebropartiet. Men det hindrar ju inte att vi kommer till samma slutsats i vissa frågor. Det har vi gjort i denna men utan att vi förhandlat med varandra, säger Karolina Wallström och fortsätter:
– I kommunen är det alltid örebroarnas bästa utifrån vårt liberala förhållningssätt som gäller. Om andra partier tycker som oss välkomnar vi alla som vill rösta som oss.
BRT-satsningen är en dyr och ogenomtänkt satsning som inte kommer avhjälpa transportproblematiken i Örebro menar Patrik Jämtvall, Liberalernas talesperson i samhällsbyggnadsfrågor.
Patrik Jämtvall säger:
– Det här är en helt galen felprioritering och jag kommer fortsätta argumentera för att vi ska använda befintlig kollektivtrafik och de tekniska lösningar som redan är upphandlad i stan.
– Det finns teknik som gör att dagens bussar kan få grön våg, men den används inte. Det är vansinnigt att lägga en miljard på något nytt som kanske inte kommer fungera ett dugg bättre än vad dagens bussar kan göra om de får rätt förutsättningar.
Patrik Jämtvall säger också
– De S-styrande på kommun och region har ingen aning om hur de ska lösa situationen. Vi i Liberalerna har dock ett färdigt programförslag som går att genomföra redan idag.
– Vi vill öka attraktiviteten på befintlig kollektivtrafik. Vi vill öka turtätheten i Örebro kommun, säkra befintliga och utöka antalet hållplatser, sänka biljettpriset samt öka effektiviteten både organisatoriskt och trafikmässigt.
Liberalerna, Sverigedemokraterna och Öreborpartiets avslagsyrkande föll i dagens kommunfullmäktige. De styrande fick tillsammans med Moderaterna, Vänsterparitet och Miljöpartiet igenom att BRT ska påbörjas i Örebro.
Vi frågar Patrik Jämtvall vad han tycker om detta och vad som kommer att hända nu.
– Frågan är ingalunda död nu. Vi kommer fortsätta jobba för en stad som är mycket mer än en busslinje inne i centrala Örebro. Vi ser hela kommunen och alla våra medborgares behov.
– Jag kommer jobba vidare och låta Örebroarna få säga sitt om detta i nästa val. Antagligen har de styrande då redan lyckats förbruka ett antal miljoner kronor i detta men det går att stoppa och det går att göra rätt. Så räkna med att jag kommer driva detta som en av mina viktigaste frågor inför valet 2022, avslutar Patrik Jämtvall.