Nu kommer nästa kalldusch för majoriteten och “Superbussarna”.
Det är nog ingen hemlighet att vi från början var starkt emot att ens påbörja arbetet med då “BRT” som blev “Superbussar” och som nu kallas för “Citylinjen”.
Vi varnade redan från början om att arbetet skulle ställa till med stora problem för näringslivet och invånarna men också att det skulle kosta örebroarna oerhörda summor pengar.
Samtidigt som det skulle segregera landsbygden, tvinga pensionärer att gå längre till busshållplatser och skapa ett stort trafikkaos i centrala Örebro.
Nu visar det sig att vi hade rätt.
Ju längre arbetet pågått desto fler problem har tillstött. För en tid sedan gjorde vi ett inlägg i sociala medier där vi berättade om att etapp 1 som skulle ha kostat 250 miljoner kronor gick över budget med nästan 50 miljoner kronor när den stod klar. Samtidigt kunde vi berätta att etapp 2 väntas gå över budget även den.
Nu kommer två stora nya kallduschar för majoriteten och projektet. I Nerikes Allehanda kan vi läsa om att finansieringen till etapp 2 nu hotas och att det finns en risk för att etapp 2 kan behöva pausas eller till och med behöva avslutas. Örebro kommuns styrande politiker har valt att göra sig bidragsberoende genom stadsmiljöavtal och nu kan finansieringen alltså spricka helt.
Det samtidigt som det går att läsa i Nerikes Allehanda om att handlare runt Våghustorget och Rudbecksgatan går på knäna. En handlare på Rudbecksgatan berättar att de tappar 15000-20000 kronor i månaden. Om etapp 2 pausas kan man bara föreställa sig hur mycket mer det lokala näringslivet kommer att få lida framöver.
Läget är mycket allvarligt, och vi fick rätt. Det prestigefyllda bygget som skulle bli till en trofe för politiska pampar i Örebro blev ett misslyckande.
Nu börjar det på riktigt spricka i den fina fasaden och snart finns det risk för att hela projektet brakar samman. Vi flaggade med riskerna tidigt men togs inte på allvar, och nu kommer konsekvenserna och de drabbar vår stad kraftigt.
Patrik Jämtvall
Talesperson, samhällsbyggnadsfrågor